onsdag 29 december 2010

Förvirrad

Förvirrad är ordet som nog beskriver min sinnesstämning bäst just nu.
Jag vill så gärna ta kommandot över min kropp, men det går inte.

Okej, here's the deal:
I slutet av oktober blev jag sjuk. Åkte in och ut på sjukhus och var inlagd och undersökt från topp till tå. Man misstänkte/misstänker att jag har fått en typ av epilepsi. Då det är väldigt lång väntetid mellan alla undersökningar gör det att jag har gått ovetande mellan alla undersökningar och inte vetat vad som är fel. Jag vet fortfarande inte vad som är fel. Jag känner så tydligt att något är fel i min kropp. De senaste 2 veckorna har allting förvärrats och jag har nu även fått vad läkarna kunde konstatera vad panikångestattacker.
Attacken jag hade i söndags var absolut det mest fruktansvärda jag någonsin varit med om.
Under attacken mådde jag såpass dåligt att jag faktiskt inte trodde att jag skulle klara mig igenom den. Tryck över bröstet. Svårt att andas. Kvävningskänslor. Svår yrsel. Muskelskakningar. Enorm oro. Rädsla.
Rädslan var nog värst..

Har lyckats smälta att det var panikångest och hittade en hemsida gjord av en kvinna som lidit av panikångest och hennes beskrivning av detta kände jag såväl igen mig i.

Så på måndag har jag telefonkonsultation med en KBT-terapeut så att jag kan få börja med KBT. Och parallellt fortlöper den neurologiska utredningen. Jag hoppas att januari blir en bättre månad än december och jag genom KBT:n kommer att bli starkare och kan handskas bättre med allt det andra. Och att jag vågar gå tillbaka till att leva mitt vanliga liv lite mer.

Läkaren berättade att målgruppen för panikångest är tjejer mellan 20-30 år, högpresterande, höga krav på sig själva, ska vara duktiga i allt. Well, that's me.

På grund av allt som hänt kommer jag att hoppa över nyårsfirandet i år. Jag klarar inte det.
Jag tror att det kommer att kännas lite ledsamt och ensamt där under kvällen, men jag måste tänka på vad som är bäst för mig och vad jag mår bäst av just nu.
Så jag ska fundera ut en god meny och fixa lite bra filmer.

Nu blir det paus från datorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar