söndag 27 februari 2011

Veckoschema

Min beteendevetare tipsade mig om att varje söndag göra ett veckoschema.
Schemat måste inte följas till punkt och pricka men det ska finnas där om jag känner att jag behöver det för att styra upp dagen.

Något jag är duktig på är att komma upp på morgonen. Stiger upp mellan 07 och 07.30. Äter frukost runt 08. Allt för att hålla lite rutiner på mattiderna.

Ett tips hon också gav mig som jag vet att jag kommer att anamma är att bestämma exempelvis följande:

Måndag, onsdag och fredag är kvällar för egentid/avkoppling. Då får jag inte i förväg boka in något.
Tisdag och torsdag är sociala kvällar då jag får boka in umgänge och annat trevligt.

Och för att då lyckas med att hålla måndag, onsdag och fredag fria sätter man ett enkelt kryss över de dagarna i kalendern.

Så ser ögat det när man öppnar kalendern och man blir påmind om att den viktiga egentiden/avkopplingen redan är inbokad där.

Trevlig måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar