torsdag 24 mars 2011

"Hur mår du?"

Jag har ju en energitjuv i mitt liv.
Jag önskar ibland att jag från den personen fick frågan "hur mår du?". Men den kommer aldrig.
Jag undrar då varför den aldrig kommer?
Bryr personen inte sig? Vill personen inte veta?
Varför undrar personen inte hur jag mår?
Jag tänkte därför testa en ny taktik. Bemöta energitjuven lite som den bemöter mig.
Bara prata om mig själv och inte fråga något tillbaka. Och när den personen berättar om sig själv säger jag "mmm" och sen börjar jag prata om mig själv.
Jag vill bara se hur detta bemöts och om budskapet går fram.

Och en sak jag har tänkt på gällande frågan, "hur mår du?", är att många bara frågar det i förbifarten.
Det är en ren artighetsfras. Hur många VILL egentligen ha ett ärligt svar på den frågan?
Jag har testat folk lite den senaste tiden och svarat väldigt ärligt. Om det har varit dåligt har jag svarat det. Några blir ställda och man ser på dem att de inte förväntade sig det svaret och vet inte hur de ska komma vidare i konversationen. De riktigt fina vännerna uppskattar mitt ärliga svar och vågar ställa följdfrågor. Eller så bara förstår dom och accepterar det.

Jag hoppas att detta är något jag kommer att bära med mig för alltid.
När jag frågar hur du mår vill jag veta hur du mår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar