måndag 7 mars 2011

Man ska inte döma för tidigt..

Jag går ju en kurs i Mindfulness. Det är om söndagarna i 3,5 timme.
Igår var det strålande sol och blå himmel och det tog ändå emot lite att veta att man skulle sitta inne mitt på dagen.
Vi är 14 stycken i gruppen, och det är en salig blandning av människor både vad gäller ålder, typ av person och bakgrund.
Redan vid första kurstillfället skaffade jag mig en uppfattningen om dessa människor. Ni vet hur man dömer människor direkt, eller man tror sig veta vad de är för några. Vid första kurstillfället skulle vi göra en presentationsrunda och man skulle då presentera personen man satt bredvid. Så man fick sitta och prata lite innan man skulle köra presentationen. Jag satt då bredvid en fantastisk kvinna, K, som jag direkt fattade tycke för. Jag fick känslan av att hon var en sådan person som kan läsa av andra människor. Hon lyckades läsa mig rakt av i alla fall. Och hon & jag har hållt ihop lite sen även vid de andra tillfällena.

Och sen var där 2 stycken som jag speciellt uppfattade som lite snobbiga och jag kände direkt att dem kommer jag inte att närma mig.
Igår var jag först på plats och sen såg jag att dessa 2 kommer gående (de är vänner och går kursen tillsammans) emot mig och jag känner direkt "åh nej, vad ska jag prata med dem om".
Vi började prata och oj vad fel jag hade. Vilka varma människor! Speciellt hon jag hade uppfattat som snobbigast fick jag ändra uppfattning om. Hon var så omtänksam, uppmärksam och bara genuint varm när vi hade pratat en stund. Igår var upplägget lite annorlunda så vi hade bara en paus och då satte sig dessa 2 vid mig och vi pratade vidare.
Jag tycker att det är ganska befriande och skönt när man ändrar uppfattning om människor. När man känner att man dömde dom för tidigt. Jag har inga problem med att erkänna att jag har haft fel i sådana fall.

I övrigt tycker jag att kursen är riktigt bra. I den situationen jag är nu finns det mycket jag kan ta hjälp av i min vardag. Nu gäller det bara för mig att se till att använda det också och lära mig mer. Kursledaren är fantastisk. Hans energi smittar av sig och han är väldigt duktig på att förklara och visa.
Igår praktiserade vi mindfulnessmeditation i 1,5 timme. Det var underbart.

Längtar redan till söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar